Åldersgräns!

Bolibompamiddag med vännerna. Fyraåringen vill se på Ronja Rövardotter. Sexåringen tycker den är "löjlig" och får ett utbrott (femåringen, som är tokrädd för grådvärgarna, ligger lite lågt).
I ett försök att "hajpa" filmen lite säger jag att den faktiskt har en åldergräns, nämligen SJU ÅR! Så det är ju jättecoolt att han som sexåring får se på en SJUÅRSFILM! (ett argument som är något svårt att sälja in till en sexåring som kan alla StarWarsfilmerna framlänges och baklänges).

Sexåringen ser emellertid genast sin chans att slippa Ronja och "de där fåniga rövarna" , och rusar in för att meddela övriga minderåriga att de absolut inte får se på filmen för de är ju inte sju år. Tyväääääärr!
..Varpå fyraåringen, som de fakto äger filmen, bryter ihop totalt. Vi föräldrar rusar till undsättning för att rädda läget.

Men nu har sexåringen redan hunnit sno till sig en telefon, och jag hör honom tänka högt i köket
"Hm, var det 221 eller 112?" medan han trycker vilt på telefonen. Jag rusar dit "hallå vad håller du på med?"
"RInger polisen så klart. Det är faktiskt förbjudet för dem att se på filmen för den har ju faktsikt en ÅLDERSGRÄNS så nu måste jag ju ringa polisen."

Hoppas i mitt stilla sinne att han kommer visa samma respekt för åldersgränser av olika slag om en sisådär 10 år.
Annars måste vi ju ringa polisen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0