Julens "jag ska bara"-ångest


Nu är det jul igen ja nu är det jul igen och granen står så grön och grann i stugan och midnatt råder och nu tändas tusen juleljus och julen är kommen hopp tralalalalaaaaaa...

Man har ju väntat så länge. Längtat så mycket. Eller? Personligen känns det som om nedräkningen gick lite väl fort i år. Igen.. Men vi räknade dagarna - barnen med förväntan, jag med nåt som mest liknade rå ångest.

Alla drömmer ju om den där Ultimata Julen. Fanny- och Alexanderjulen. Kvalitetstid med familjen. Vita gnistrande landskap, glöggdoftande tillställningar med nybakta lussebullar, tända ljus, spännande paket under den mysiga granen och barnens tindrande ögon...aaaahhhh....välsignade jul!

Fast först ska jag bara....ja alla de där ska bara grejerna tar ju liksom aldrig slut. Släng dig i väggen Alfrons Åberg!  Inom loppet av 24 timmar ska jag - och merparten andra småbarnsmorsor med mig - nu återigen prestera det mänskligt omöjliga.

JAG SKA BARA:
  • röja bort alla spiderman och bakugan och transformers och bionicles och turtles och gormitisar och pokemons och allt vad de nu heter så man kommer åt att städa huset som finns under alla leksaker...

  • ...sen ska jag bara baka lussebullar...och kanelbullar...och vaniljbullar..och chokladrutor...och pepparkakor... för alla har givetvis olika favoriter...och det är ju juuuuul..

  • ...sen ska jag bara bygga det där satans pepparkakshuset som alltid pajar och måste limmas med massa kokande socker som ger tredje gradens brännskador och sen får man gömma alla defekter med överdrivet mycket nonstop som man hetsäter upp redan under dekorationsfasen så det i alla fall syns JÄTTETYDLIGT vilket värdelöst pepparkakshus man presterat trots att man köpte Annas färdiga byggsats i år igen...

  • ...sen ska jag bara handla tre sorters sillar som alltid ruttnar i kylen i slutändan eftersom ingen i familjen egentligen äter sill men det bara MÅSTE ju finnas sill på julbordet eftersom mormor kommer....

  • ...sen ska jag bara griljera skinkan (med värsta råångesten över den lilla grisens tragiska barndomsmisär på sunkbondgården där han tvingades äta sin bror för att ens överleva till jul)...

  • ...sen ska jag bara julpynta huset med alla de oidentifierbara mystiska dekorationsobjekt (i huvudsak tillverkade av toapappersrullar) som barnens dagisfröknar även i år tillverkat så att vi alla kan låtsas att det är tvååringen som har fixat julpyntet

  • ...sen ska jag bara klä granen (och försöka gömma redan nämnda julpynt längst ner bakom soffan, som den stilpolis jag nu är)

  • ...och sen ska jag bara hetsåka och köpa ny julgransbelysning för den jävla ljusslingan håller ju knappt tre veckor om året innan den måste bytas ut..

  • ...sen ska jag bara hetsjaga julklappar i elfte timmen trots att vi som vanligt sagt att "i år köper vi inte så många klappar"...

  • å förmodligen ska jag sen ta sms-lån för att finanseria nämnda klappar med tanke på att jag har tre barn som alla vill ha Nintendo DSi

  • ...sen ska jag bara ägna halva natten åt att slå in klapparna för inte ens den servicen kan man ju vänta sig numer, så som vanligt tar väl presentpappret slut och jag får köra min gamla sedvanliga nödlösning med julklappar inslagna i DN och röda band på ("jag jobbar ju med tidningar, höhö" alternativt "det är ju inne med miljövänliga lösningar, hö hö hö)

  • ...sen ska jag bara skriva fina handgjorda julkort, eller nähä det hinns visst inte med men åtminstone nåt printat töntkort med barnen på i tomtedräkter, eller visst ja, vi har ju inte framkallat några kort på barnen sen 3:an var på BB, men vi kanske kan köpa några julkort och posta i alla fall? eller...ja visst ja det är ju fet chans att de kommer fram i tid men vi kanske kan mejla nåt i alla fall?? Eller...tja, vi kanske kan satsa på Nyårskort i år igen? Eller spara oss till folks födelsedagar? Det är väl ändå personligare?

Eller ska jag kanske ta steget fullt ut i år?
Och
VÅGA VÄGRA JUL?

Häng på trenden!
Den har redan fått ett starkt genombrott i Täbytrakten.

Kommentarer
Postat av: Anne-Li

Men Sofia...jag blir helt slut bara jag läser allt du "måste" göra... Dags för dig att ta det lite lugnt, julen kommer oavsett. Skit samma om du inte hunnit med alla sillar och allt bak. Köp färdigbakat, pudra på lite florsocker och vips så ser det ut som hembakt.Köp färdigtkokt skinka.... och strunt i städningen, du vet ju hur det ser ut 2 nanosekunder efter att barnen öppnat sina julklappar...just det...exakt så stökigt som det är nu.. Och VEM gör du allt detta för, har du funderat på det?? ;-)



Sofia,om du inte vill få hjärtklappning eller tro att du har fått en hjärtinfarkt är det dax att dra i nödbromsen..typ NU!!



God Jul på dig du helt otroliga människa som ska hinna med så mycket. Jag ska min själ skicka dig en bra text...ska bara låna boken av NMT-Jens först :-)



Förresten, du kan linda toapapper runt klapparna..går superfort..barnen kommer inte att klaga..promise...



Sköt om dig !!!!!! KRAM

2009-12-22 @ 23:18:12
Postat av: MarathonMia

Har det varit jul?

2009-12-25 @ 22:34:33
URL: http://marathonmia.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0