Slovakisk sprithandel - på IKEA


RESERAPPORT ETT: Bratislava. Slovakien.

Erkänner att jag inte ens visste vilket land jag skulle till ens då jag satt i taxin till Arlanda. Jo, att Wien ligger i Österrike visste jag, och det var dit flyget gick. Men sen skulle vi jaga hyrbil och hitta Bratislava. Och där någonstans började mina geografiska kunskaper att svikta något. Vilket i sig är mycket oroväckande eftersom jag alltid haft 5:a i  geografi (på den stenålderstid man fick 1-5 i betyg) och dessutom under en kort period faktiskt UNDERVISAT i geografi på högstadiet. Men då fanns förvisso inte Slovakien i dess nuvarande form.

Så vad är då mitt bestående intryck av landet? Trevliga människor med mystiska trashiga hårblekningar och utvuxna mörka rötter. I fit right in, med andra ord. Och smutsiga grå och deprimerande öststatshus som på sina ställen piffats upp med röda eller blå balkonger. För att liksom skoja till det.

Annars såg vi i vanlig ordning mest IKEA varuhuset, och det såg ju (inte helt oväntat) ut exakt som på alla andra ställen i världen. Möjligen lite trashigare även där.
Enda riktiga skillnaden var matshoppen. Den var som Lillla Systembolaget. Öl och vodka i olika smaker på långa rader. Äppelvodka, vanlijvodka, smultronvodka. På vårt trygga, härliga kulturarv, vårt eget svenska hembygdsmuseum – IKEA.
Dessutom tokbilligt. Eller vad sägs om en hela smultronvodka för bara 80 spänn.
Taget sa vi och slog till på två varmkorvar á mindre än en euro, och två vodkaflaskor.
"De där svenskarna har VERKLIGEN alkoholproblem" såg kassörskan ut att tänka.
"Billigare än taxfree" tänkte vi snåla svenskar och räknade på procenten.

I det läget kan man ju faktiskt börja fundera på vilket land som känns mest stängt, kontrollerat, storebror-ser-dig-öststatsaktigt? För vilket land har en av regeringen välsignad monopolsituation på vin & spritmarknaden?
Inte är det Slovakien i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0