Du kan rädda liv

Ta från de rika och ge till det fattiga. Inte direkt ett nytt koncept. Men Peter Singer, med sin bok Det liv du kan rädda (2009) väcker tankar. Ställer saker på sin spets, ställer oss mot väggen. För vad det ytterst handlar om är vad du står för. Vem du vill vara.

Köper du lyxväskan av det statushöjande märket – eller är det ok med budgetkopian för en bråkdel av priset?

Om alla nöjde sig med biliga väskan och gav överflödet till behövande – visst skulle det göra skillnad. Det är det Peter Singer vill visa med sin bok. Att Du kan göra skillnad. Vansinnigt stor skillnad. DU KAN RÄDDA LIV.

Tio miljoner barn om året dör av svält. Det blir 27 000 barn om dagen.

Hur många av dem kunde du ha räddat? Till vilket pris?

 

För tio år sen jobbade jag på soptippen i Guatemala City. Varje dag köpte jag bröd till soptippsbarnen, det kostade mig 16 kronor för 80 frallor. Det är mycket bröd för pengarna. I månader efteråt räknade jag allt i bröd. Min vanliga fika, hoppsan − 600 frallor. En drink eller två gick på tusen frallor. TUSEN.

Det fick mig att må illa. Jag mindes hur girigt treåriga föräldralösa Marisol tuggade i sig den där torra frallan, slickade upp varje smula, innan hon kröp in i min famn. Det förändrade mig och jag trodde det skulle vara för alltid.

 

Sen glömde jag. Blev bekväm. Tittade åt andra hållet när jag mötte Situation Stokholms försäljare. Fick allt högre huslån och allt mindre ”över” till Rädda Barnen, Röda Korset, Green Peace, Amnesty..organisationer jag tidigare varit stolt bidragare till.

Skämdes inombords men försökte intala mig att jag faktiskt inte ”hade råd”. Att jag och min familj behövde de rätta kläderna, prylarna, fondtapeterna och espressopodsen för att passa in, vara rätt, hålla måttet. Det kostar att leva, intalade jag mig.

 

Jag räknar inte frallor längre. Och jag köper inte snordyra väskor. Men jag köper latte varje dag, en vardagslyx som jag, i ett försök att rättfärdiga den, har döpt om till ett ”måste”. ”För att ta mig igenom dagen”.

En latte − det är 160 frallor. Frallor som hungriga barn behöver, för att DE ska ta sig igenom dagen. För att överleva.

Så – vad vill jag stå för? Vem vill jag vara?

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0