Spotified at last

Jag är med. Jag är på gång. Jag är hooked.
Det är knappt jag tror det själv. Och Patrik Brissman kommer definitivt inte att tro det.
JAG HAR SPOTIFY! JAG LYSSNAR PÅ SPOTIFY! JAG ÄR MED I MATCHEN!

Visserligen ett år eller så efter alla andra. Men ändå. Ni får ju betänka att jag är en teknikrädd romantiker som fortfarande inte har släppt greppet om mina blandband från 80-talet. Ni vet. De där som jag satt och spelade in på min lilla mono-kassetbandspelare, där jag fick med ungefär två tredjedelar av Trackslåten och en hel del av Kaj Kindvalls svammel. Drömmen var förstås att ha en sån där hip dubbelkassetbandspelare, så att man kunde redigera bort Kaj. Man blev ju lite trött på Kaj.
Fördelen var ju att jag på den tiden visste vad låtarna hette, och vem som spelade dem (och allt detta kan jag tacka Kaj för).

80-talet var liksom mitt musikdecennium. Då hade jag stenkoll. Kunde alla låttexter. Köpte alla OKEJ-nummer och hade rummet tapetserat med affischer, såna där med fyra hål i, där häftstiften suttit i tidningen.
1983 var den musikala höjdpunkten av den givna anledningen att Carola (som på den tiden även hette Häggkvist) vann melodifestivalen och förändrade mitt liv. Jag var elva år och lika hög på Främling som på knark. Att Carola öppnade sin folkparksturné på ett svartbygge till scen i just Älvdalens folkpark kan ha spätt på min besatthet något. Liksom att min klasskompis Ica lyckades fånga Carolas svettiga pannband under konserten, och att jag senare, på en magisk skolrast, fick HÅLLA I PANNBANDET. Fatta. Det var hur stort som helst. Nästan lika stort som när jag 20 år senare KISSADE BREDVID redan nämda Carola på Gondolen (tja, vi var förstås i olika toalettbås, men ändå, vi log mot varandra när vi tvättade händerna efteråt).

Problemet jag vill återkomma till, innan jag fastnar i att älta min pinsamma tidigare dyrkan för Carola, är just det här att min musikala era ägde rum för över 25 år sedan. Det var alltså ett kvarts sekel sedan jag hade koll.
Och nu sitter jag här med Spotify (som min sexårige son redan har bättre koll på) installerat och klart, och kommer inte ihåg vad en enda låt eller artist heter. Det enda jag söker på är Absolute Hits. Och Mojje (han hade dåligt med träffar, kan jag informera om)

Jag ligger dessvärre lite efter på flera fronter. Har fått en Ipod men fortfarande inte riktigt greppat Itunes (jag vet, det är så simpelt att varenda Köpingbo klarar det, men jag bor ju i en annan del av Täby). Så jag har bara fyra låtar på min Ipod, varav den bästa är en jullåt. Och även den börjar bli något tjatig.

Men vad kan man vänta sig av någon som pinsamt nyligen skulle börja kolla in You Tube, och
1. GOOGLADE för att hitta siten
2. googlade på Utube.

Det finns mycket kvar att upptäcka därute för Zetterman.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0