En sak i taget. Ja EN (1).

Jag är för tillfället ineffektiviteten personifierad. Jag gör allt och ingenting, samtidigt. Resultatet blir dessvärre mer "ingenting" än "allt".  Jag hattar runt, kollar mejlen varannan minut, plockar bland alla viktiga papper på skrivbordet, de där som ska sorteras in i alla mina fiffiga förvaringssystem, när jag har tid vill säga.
Inte just nu. Just nu har jag alldeles för mycket viktiga saker på gång. Fullt upp liksom. Busy, du vet.
Kan inte svara på mobilen, jag har så mycket nu. Fast är det V svarar jag förstås, måste ju höra hur det var på semestern. Eller C, måste ju höra hur det gick med barnen... Annars vill jag inte bli störd. Om det inte är lilla farmor då, man vill ju höra om hon lever eller har ramlat igen och behöver hjälp. Men annars hinner jag verkligen inte. Kan inte sitta och kallchatta när jag har så här mycket.
Tur att jag organiserat ett system för mina mappar. Tryckt på snygga etiketter med snygg handstil. Synd bara att jag inte hinner organisera mina papper i det där välorganiserade systemet.

Jag hinner inte för det är så mycket nu. Jag trodde jag hade kommit över det där jag är en Very Important Person för jag är sååååå busy. Men nu har jag liksom gått ner mig i träsket igen. Tappat kollen. Har ingen överblick. Hinner inte ens uppdatera mina att-göra-listor som bara växer.
Så med plågad min vimsar jag runt och presterar...nada. Skriver lite på en artikel här, bläddrar lite i en tidning där (jobbrelaterat, självklart), svarar på alla mejl inom loppet av tre sekunder eftersom det ger mig känslan att jag åtminstone gör något nyttigt, hämtar mera vatten. Dricker man ordentligt är det lättare att tänka har jag hört.
FÖr mig verkar det dessvärre bara leda till att jag måste avbryta det jag gör, just PRECIS när jag börjar komma in i det, för att springa och kissa för hundraelfte gången.

Hemma ser det inte bättre ut. Jag pratar i mobilen, surfar, bränner fiskpinnar, jagar ettåring, byter blöjor, hackar grönsaker, slänger i mer tvätt i tvättmaskinen, sliter ludd ur torktumlaren, tvättar snoriga barn och passar på att riva av det grisiga handfatet samtidigt...det tar aldrig slut. Jag duttar här och där, hinner inte avsluta något. Kvantitet men aldrig kvalitet.

Ändå jar jag gått en kurs i personlig effektivitet. Den känns väldigt lång borta i nuläget. Men företaget som höll kursen heter TIme FInder (www.timefinder.se) , och som ni hör på namnet var det hela ju som skräddarsytt för ´Moi. Jag behöver bli mer effektiv. Och jag behöver verkligen hitta tid. Massa tid!
Hittills har jag inte lyckats implementera något av det jag lärde mig på kursen. Som till exempel att bara kolla mejlen två gånger per dag. Eller att endast göra en sak i taget. En (1). Det är sant! Kursledaren menade att det finns folk som bara gör en (1) sak samtidigt! Helt otroligt.
Helt otroligt ineffektivt skulle jag ha tyckt (innan kursen alltså). Nu vet jag bättre.

Nu har jag bokat in mig på en heldag med lite skön Mindfulness/hitta-balans/kropp och själ är en enhet (EN) (1) inspiration. Jag ska lära mig att vara närvarande. Att andas. Att fokusera helt och fullt på en enda sak. En (1).

Återkommer med rapport om huruvida jag får lära mig något som jag de fakto lyckas implementera i min vardag.
Med förhoppning att jag den gången inte bloggar med toan i knät medan jag simultant
1. dricker te
2. hetsäter mörk choklad
3. försöker hänga med i House
4. halvhjärtat försöker föra ett samtal med Mannen om nåt på dagis, eller var det nåt om tvätten, eller nåt möte eller hur var det nu?
5. gör knipövningar (jaaa såna)
6. funderar över huruvida vi borde möblera om...
7....eller kanske rentutav flytta? TIll nåt med spröjs.

Nästa gång ska jag bara göra en (1) sak.
Jag lovar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0