Idag dog 14 000 barn

 

Jag är hungrig. Ni känner kanske igen det där fika suget som slår till på kvällskvisten. Fastän jag åt frukost i morse, rejäl lunch, sen fika-för-att-pigga-upp-mig och självklart middag. Ändå är jag hungrig. Men det finns många som är hungrigare än mig. Mycket hungrigare.


Hela 854 miljoner människor i världen lider av kronisk hunger. Ofattbara 25 000 människor dör varje dag av svält eller svältrelaterade sjukdomar.

Varje år ökar antalet hungriga. Barn som aldrig fått äta sig mätta. Mammor som aldrig har mat till sina barn. Varje år blir de 4 miljoner fler. De är en grupp som inte syns, inte hörs, inte blir ihågkommen av någon. De inte har kraft eller kunskap eller resurser för att göra sig hörda eller förändra sin livssituation. De kan inte ens nå ut med sin bön om hjälp. För svältande barn med uppsvullna magar och flugor i ögonen är inte nyheter längre. De toppar inga nyhetssändningar, får inga dragarbilder på kvällstidningarnas förstasidor. Och har man inte mat för dagen startar man ingen krisgrupp på facebook, man bloggar inte om hur hungrig man är.


Var sjätte sekund dör ett barn av svält eller svältrelaterade sjukdomar. Innan jag ens har hunnit skriva klart det här inlägget har uppåt hundra barn dött. HUNDRA BARN. Barn som kunde räddas om vi som har tak över huvudet, som kan äta oss mätta varje dag, gav lite mer till de som inget har.


Vi lever i ett överflöd och nu när det lackar mot jul är konsumtionshysterin på väg mot ännu en kulmen.Men behöver vi ännu fler prylar att hålla reda på? Ännu fler pipande och blinkande plastleksaker till våra barn? Samtidigt som 14 000 barn per dag dör av svält?


Ge din julklappspeng till någon som verkligen behöver den. Och du kan rädda liv. Tänk på det nästa gång du är hungrig. Hunger dödar fler människor varje år än vad aids, malaria och tuberkulos gör tillsammans. Men du kan rädda liv bara genom att skänka lite av det du har till någon som behöver det bättre. Varje barn borde få äta sig mätt, varje dag.


Bli fadder åt ett barn och ge det barnet en möjlighet att skapa sig ett värdigt liv.

Vänd inte bort huvudet. Skaka inte av dig mina ord. Glöm inte de här barnen.

Idag dog 14 000 barn – hur många av dem hade vi kunnat rädda?

 

HJÄLP MIG ATT HJÄLPA!

www.sos-barnbyar.se

www.raddabarnen.se

www.redcross.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0