Blekt blondin-ångest

Man vill ju inte vara boring. Bromskloss. Partypooper.
Men som tjatig nejsägande småbarnsmorsa är det ju oundvikligt. Nej till att strypa lillebror med trädgårdsslangen. Nej till att ha bindgalen ettåring på matbordet. Nej till att slåss med lasersvärd på studsmattan och NEJ till att vräka O'boypulver på mellismackan (osund fransk idé). NEJ NEJ NEJ.

Därför tänkte jag annorlunda häromdagen hos frisören. Jag var där för en liten sedvanlig men välbehövlig uppfräschning, för att bli av med värsta mörka rötterna och gå från sliten tjackhora till fräsch sommarpingla.
Då föreslår en uttråkad Snygg-Nino nåt lite radikalare som enligt hans egen expertutsago skulle bli "skiiitsnyggt".
Och man vill ju inte vara tråktanten som bromsar.
Så innan det där väl invanda lilla ordet "nej" kom över mina läppar hejdade jag mig. Ärligt talat kände jag mig för ögonblicket lite semestercrazy och drog till med "gör vad du vill", sådär som jag hela mitt liv har haft lust att säga till en klåfingrig frisör.
Fast i mitt dröm-gör-vad-du-vill-scenario skulle det hela förstås få en Happy Ending där jag skulle sväva ut på små moln, med ett himmelskt hårsvall som Julia Robets eller Claudia Schiffer. Eventuellt skulle jag även ha fått vissa sexuella tjänster utförda av den kreative frisörguden (som var straight, eller åtminstone bi, hör och häpna!). Men verkligheten är alltid långt från drömmen...

Tre timmar senare  - efter att ha dragit Eritreas årsbudget från mitt kreditkort (jaa det kort jag svor att jag skulle sluta använda) - kommer jag ut. Eller om det är Babsan. Eller är det en korthårigare Malena Ernman? Lili eller Sussi i bästa 80-talsform? Eller rentutav MORMOR INGRID?
Om det är platinablont eller gråvitt är nämligen lite svårt att avgöra. Men frisör-Nino (ja, nu nedgraderad från Snygg-Nino till Frisör-Nino) hävdar bestämt att det är "skiiiitsnyggt" och blont.

Och nog är det blont alltid. Typ albinovarning. Typ HELT GALET.
Jag vet, jag kände mig visserligen "lite crazy" där jag helt spontant gick med på att göra nåt nytt med mina av naturen  råttfärgade testar. Men det är ju skillnad på "lite crazy" och "HELT GALET". När vi ses förstår ni vad jag menar. Och ni kommer att se mig, var så lugn för jag är typ självlysande i håret.

Inte har jag fått ligga heller (trots den chockerande höga prislappen). Det närmsta sexuella tjänster jag kom var att få mystisk "shiatsumassage" av den masserande stolen vid hårtvätten. Typ som att nån slog med en hammare på vänster sida om ryggmärgen. Typ Inte bra. Inte alls som i min gör-vad-du-vill-fantasi.

Nästa frisörbesök vet ni vad som gäller: Det blir the return of the Tråktant. Lagom vardagstrist och frisörfeg.
För vad är det egentligen för fel med "Ta bara lite i topparna"??.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0