TOKROLIG TOMTE-TRÄNING


Sex på morgonen, minus åtta grader ute och jag pulsar fram i snön som något slags Rudolf-substitut – iklädd tomteluva – dragandes på tomtens pulka. Inga konstigheter alltså.
Bara en helt vanlig fredag.
Åtminstone om man frågar övriga 28 tomtenissar som kämpar på med redan nämnda pulka. Våra andedräkter ryker i kylan.

Det konstiga med detta indeed konstiga scenario är att det INTE är konstigt.
Att det snarare känns konstigt att jag inte gjort detta tidigare, typ varje vecka varje jul.
För så här roligt har jag sällan haft. Och tomten själv är i synnerligen god form denna morgon.

Det är en magisk, stjärnklar morgon och snön glittrar i gläntan i Lill-Jansskogen där vi joggar fram i samlad trupp. Det enda som hörs är våra flämtande andetag i mörkret, knarrandet av våra skor i snön. Vi tränar Nordic Military Training. Vi tänker inte. Vi gör.

Tomten kommenderar. Vi gör.
Vi gör snöänglar. Vi gör tokhopp hit och dit över bäcken. Vi gör armhävningar och vi gör intervallspurter i mördarbacken. Vi sjunger till och med julsånger medan vi flåsar runt i gläntan och gör grodhopp.

Somliga gör bättre än andra. Mina och Magnus "pansarvagnar"-kullerbyttor i djupsnö lämnar mycket kvar att önska. För att inte tala om mina situps hängandes som en lussebullsstinn potatissäck på stackars Staffans rygg. Inte heller slog jag något personbästa när det gäller jogg i mördarbacken, trots att Staffan släpade mig upp i armkrok under idoga peppande. Men jag var där! Jag var med! Och roligt hade jag!

Och inte var Tomten snål inte, nejdå.
Han bjöd frikostigt på både glögg och lussebullar i lusthuset som tillfälligt fick agera partytält, upplyst av marshaller. Våra andedräkter agerade rökmaskiner och bidrog snabbt till partystämningen, påhejade av bilradions hits.

Aldrig hade jag väl ens i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att jag, en morgontrött, icke-sportintresserad, avdankad partybabe som turned into lattemama, skulle finna mig själv skenandes runt i skogen i tomtemössa sex på morgonen, toklycklig.

TACK TOMTEN och alla hans glöggkokande partynissar för en grym fredagmorgon!
Önskar Eder Alla en Fröjdefull Jul!!!


(och påpekar återigen att det är på TOOOOOOK för långt juluppehåll, vi snackar totalt fysiskt förfall kommande tre veckor. Inga lördagspass i världen väger ju upp all julmat och julfika och julgodis och julsprit och Nej, jag har dessvärre ingen disciplin alls på den fronten)


Kommentarer
Postat av: MarathonMia

Kärlek. Du var grym Tomtenissa - Staffan behöver lite extra jobb i backen - annars känner han den inte! Håller med om att det är på tok för lång vila. Har redan abstinens.

2009-12-18 @ 14:47:57
URL: http://marathonmia.blogspot.com/
Postat av: Anne-Li

Du var lika grym som vanligt i morse !! Och det är en fröjd att läsa dina inlägg för jag känner som du men inte fasen skulle det se ut som det du skriver om jag gjorde ett försök...haha Bra kämpat ända från när du kom till oss. Finns INGEN som kan tro att du varit den slöa lilla latmasken du beskriver. Härligt kämpat Sofia, se till att få med Rille igen till nästa termin. Då jävlar ska vi köra ännu hårdare, eller hur ? ;-) God Jul o Gott nytt år !! Kram // Anne-Li

2009-12-18 @ 14:58:40
URL: http://www.nordicmilitarytraining.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0