Massaj 2009

"Vardagsmotion" har ju varit inne länge. Men jag har liksom haft lite svårt att inkorporera det i vardagen på ett smidigt sätt. Sist jag försökte var när vi hade kontor på Kungsholmen. Åtta trappor upp. Då försökte jag dra igång en OTW Stairmaster tävling men jag fick ganska dåligt gensvar från kollegorna.
Sen dess har jag klämt ut tre barn och min "vardagsmotion" har bestått av att byta blöjor och jaga ettåringar med ADHD-varning.
Tills nu.
Massaj 2009 är mitt nya projekt. Kort sammanfattat innebär det att jag springer. Överallt. Från A till B. Och från B till A igen.
Jag vet, det ser helt stört ut. Men vem bryr sig? Särskilt som det innebär att jag höjer pulsen och bränner härliga kalorier och dessutom har en chans att komma i tid dit jag ska (något som alltid inneburit något av en utmaning för mig)
Massaj är vardagsmotion i dess mest enkla och kanske även bästa form. Tänk en slank och  stark negress i trakterna mellan Kenya och Tanzania. Tänk fylliga läppar, fasta bröst och ännu fastare lår. Tänk att hon springer fem mil för att hämta vatten utan att ens bli andfådd (det är så jag ser mig själv i december typ, när jag kört det här ett tag).

Jag massajar till t-banan. Jag massajar upp för alla rulltrappor i rasande tempo. Jag massajar till intervjuer trots höga klackar och dator och väskor i släptåg. Jag massajar till dagis och jag massajar till kiropraktorn (det senare har dock visat sig något opraktiskt, eftersom halva kiropraktortiden går åt till att hon måste torka min  svettfräscha rygg med toapapper innan hon ens kan knäcka till den).
Annars rekommenderar jag er att haka på. Vi kan ju bli en gigantiskt rörelse - Massaj 2009. Typ som den där evangelist-dansfilmen på Youtube. En nörd börjar med något helt galet. Och tveksamt joinar de andra in. Snart är alla helt med i sekten och gör vad som helst bara alla andra också gör det.
Typ som när man kör Nordic Military Training (jag vet, jag är helt hjärntvättad och kan inte ens blogga utan att nämna NMT varje gång nu, men jag saknar den där sköna "tänk inte- gör" sektstämningen.)

Ser ni någon kuta fram på Kungsgatan i hejdundrande tempo med mobil vid örat och vild blick då är det Moi. Som kör Massaj 2009.
Väj gärna undan.
Men haka ännu hellre på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0